De technieken van het fijnschilderen ( schilderen tot in detail) 

Schilderen is allereerst goed leren kijken. Om een duurzaam schilderij te maken wordt er meestal gewerkt in lagen. De oude meesters werkten vroeger met glacis-lagen. Dunne transparante (glasachtig) laagjes dit om mooie details en diepte aan het schilderij te geven. We hanteren ook deze technieken en werken met verschillende mediums. Wanneer je schildert met olieverf, schilder je over het algemeen van mager naar vet. Dit wil zeggen dat elke laag verf die je aanbrengt op het schilderij, vetter is dan de onderlaag.Waarom van mager naar vet schilderen?
De reden voor het schilderen van mager naar vet in olieverf is het voorkomen van craquelé, oftewel barsten in de verf.Het glaceren en werken met verschillende mediums wordt ook tijdens de lessen uit gebreid besproken en mee gewerkt.   

Werkstuk in verschillende fases van cursist Hans Giessen. Naar Vermeer..meisje met de parel.

 

Alla prima techniek ( nat in nat schilderen) 

Nat-in-nat schilderen of alla prima is een schildertechniek waarbij nieuwe verf wordt toegevoegd aan voorafgaande lagen nog natte verf. Bij deze techniek dient het werkstuk in korte tijd te worden voltooid. De moeilijkheid bij nat-in-nat werken is dat de kleuren soms ongewenst mengen, en dat het risico bestaat dat de kleuren minder fris en minder sprekend worden. Het voordeel is het effect van mooie kleurovergangen. Een voorbeeld daarvan is lucht-wolken schilderen. Voor onze eendaagse workshops is deze techniek zeer geschikt. Ook tijdens de lessen komt het alla prima schilderen aanbod.

Grisaille schildering 

Een Grisaille is een monochroom schildering. Een in één kleur vervaardigde schildering met verschillende schakeringen van die kleur. Meestal een schildering in witte of grijze tinten, maar soms ook met een blauw, groen of bruintint.

Ook deze techniek wordt uitgebreid tijdens de lessen besproken en in praktijk gebracht.   Een mooie aanvullening daarop is de glaceer techniek om kleur toe te passen.

 

Werkstuk van cursist Wim Blok onderschildering Grisaille is klaar. Nu moeten er nog enkele glaseerlagen worden aangebracht om het schilderij af te werken.   

 

Technieken ontwikkeld door kunstenaar Henry te Wildt. 

Er wordt ook uitgebreid aandacht besteedt aan de juiste penseelvoeringen waarmee men verschillende effecten kan verkrijgen.  

De uithaal-technieken, voor het creëren van vacht, gras enz.,  

Schiften is een techniek om rotspartijen of kleine stenen te schilderen.  

Waaieren en verdassen om gladde laagjes te creëren en om luchtpartijen te schilderen.  

Withogingen men werkt alleen met verschillende witte verven. Dekkend half-dekkend en transparant op een gekleurde ondergrond. 

Stof en materiaal uitdrukking opbouwen van koper, zilver, brons, zijde, fluweel enz. 

Allen worden gehanteerd volgens de fijnschilder technieken van Henry te Wildt.